Hukum melabur di dalam ASB ?

Bagi umat Islam yang masih was-was untuk melabur didalam Skim Amanah Saham Bumiputera, di sini terdapat maklumat yang akan menerangkan mengenai hukum untuk wang simpanan anda di ASB. Sama ada boleh atau tidak ...

Secara ringkasnya, harus untuk melabur wang anda didalam Skim Amanah Saham Bumiputera. Dan ya, anda perlu membayar zakat bagi semua pelaburan dalam ASB.


Di bawah merupakan komen Ustaz Azhar Idrus mengenai ASB.


2 ulasan:

  1. Perbezaan pendapat dalam Hukum apa pun sebenarnya perkara biasa. Majlis Fatwa Kebangsaan putuskan Harus ada sebabnya dan Panel Syariah SC putuskan Haram pun ada sebabnya. Macam rukun dalam sembahyang pun, empat Imam besar, Hanafi, Hambali, Maliki dan Syafie semua berbeza dalam rukun tertentu dan sepakat dalam rukun tertentu. Masing2 mempunyai pendapat yang disandarkan pada nas2 tertentu. Kesemuanya betul. Ikut yang mana kita nak pegang dan yang penting, FAHAM kenapa kita bertakliq atas pendapat atau Fatwa itu.

    Disini ada ulasan daripada tiga Tokoh ilmuan Islam di Malaysia tentang Pelaburan ASB. Dr. Zaharuddin Abdul Rahman, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin dan Ustaz Azhar Idrus :

    http://anonym0053.wordpress.com/2014/01/08/hukum-pelaburan-amanah-saham-bumiputera-asb/

    BalasPadam
  2. http://anonym0053.wordpress.com/2014/01/08/hukum-pelaburan-amanah-saham-bumiputera-asb/

    BalasPadam